Ahad, 1 Mei 2011

Pantang Orang lama ..

- بسم الله الرحمن الرحيم - السلام عليكم -

pernah dgr mak bapak halang anak2 dr buat sesuatu? contohnye macam..
"adik.. kenapa dijunjung kaki tu. tak baik. nak mak cepat mati ke?!"
" kakak, jangan duk depan pintu.. nanti x de orang nak masuk meminang!"
"along, menyanyi la ko kat dapur tu. dapat suami tua, padan!"
"jgn disebut2 nama yg org kita x suka time mengandung ni kak ngah, nanti berkenan ke anak tu"
"jangan keluar senja2 ni.. nanti kne sorok dek antu"
banyak kan pantang larang orang2 tua ni? kadang2 yang x berapa nak logik pun ada..
adakah anda percaya?

serba salah.. nak percaya atau x nak percaya..
nak percaya takut benda ni dikatakan mengarut.. x nak percaya nanti dikatanya x percaya cakap orang tua2 yang dah makan lebih garam dari kita..

banyak jugak dgr cerita dr mak or nenek ttg pantang larang ni...
dari cerita2 mereka.. ada yang menakutkan.. 
contohnye..
ada sepasang suami isteri ni.. isterinya mengandung.. pada suatu hari suaminya turun ke sawah..
terserempak dgn ular tedung.. lalu, dicantasnya ulang tersebut dgn parang ..
bila tiba masa anaknya lahir, anaknya cacat (kudung sebelah tangan) .. org dulu2 percaya ada kaitan dgn kejadian tu..

ada jugak amal dgr org cakap.. siti nurhaliza tu dulu ske nyanyi kat dapur.. skali kahwen dgn Dato' K.. hehe~ ade kaitan ke?

bagi amal... benda2 mcm ni ada tujuan dia orang dulu2 buat...
mungkin tujuan dia nak bagi adab kepada anak2 dgn cara 'mengacah' ..
kalau ada terjadi pun secara kebetulan.. qada' dan qadar Allah s.w.t ..
boleh sekadar ikut macam2 tu je la.. jgn percaya dan taksub sgt.. kena-nya Khurafat nanti..

betul x? betul x?


wajib tgk : amal nak mintak tolong sket.. nanti ada la habuannye.. [KLIK]

TQ luangkan masa, alang-alang komenlah sekali :)

3 Cahaya menghiasi ruang komen.:

miss ct berkata...

Assalamualaikum amal...
tu semua ada sbbnya. cth, 1)jgn nyanyi kat dapur.. takut nanti lauk yg masak hangus,masin ke..xsedapkan.. 2) jgn keluar senja2... tu nak suruh kita persiapkan diri utk solat maghrib.. 3)jgn duk depan pintu.. :erk..mayb halang org nak lalu/masuk umah.. 4)jgn silang kaki.. kan xmanis anak dara silang kaki. pjg pula komen..hehehe

Inani berkata...

ngeh2..betul2..huhu..org dulu2 gtau kita camtu sebab tak nak benda2 tak elok je berlaku..hehe..kaya ngn adat la katakan..

hurmm..tambahan pulak..ianya berdasarkan pengalamn yg pernah dialami oleh org dulu2..hehe

Izzuddin Fauzi berkata...

semua ada hikmahnyer...

myetech9[dot]com @ Enchik Nine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...