Selasa, 26 April 2011

Guru TERDESAK!

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalammualaikum..

sekadar hiasan (ihsan dari sang google)
pernah x kamu alami situasi dimana cikgu tak berapa nak ambil berat pasal anak2 muridnye..
ataupun cikgu yang mengajar sambil lewa.. tak pun cikgu yang suka-suki kejap masuk kejap x masuk kelas..kalau masuk pun tidur atau mengyuruh membuat hal sendiri?

guru terdesak yang amal maksudkan diatas, adalah cikgu2 yang tak ikhlas nak jadi cikgu. cikgu2 yang memilih kerjaya ni sebab ia under kerajaan, antara pekerjaan yang mudah dan banyak cuti.
cikgu2 yang terpaksa menjadi guru atas faktor x dapat kerja lain. yang peliknye boleh pulak dia lepas interview.. yang meraung2 nak sangat2 jadi cikgu.. kire cita2 sejak azali tu, x dapat. simpati kat situ.

amal ada beberapa contoh situasi, dimana cikgu selalu ambil mudah akan hal para pelajar.. tapi dalam masa yang sma nak tunjuk garang. padahal dia dah salah.

senario per1 :
dimana apabila guru tersebut asyik nak marah-marah bila masuk ke kelas.. x de angin , x de ribut.. kelas bising salah.. kelas senyap salah... kalau sekali dua boleh diterima.. tapi kalau hari2 muka masam.. macam haram nak senyum.. ape ke halnye yop? (buruk pulak aku rase menyebut perkataan yop ni.. XD)

senario ke2 :
cikgu yang masuk2 je terus mengajar.. masuk2 je terus suruh buka buku.. kemudian dia menghadap papan hitam/putih kat depan dan terus menulis.. tulis apa yang dah ade kat dalam buku.. mengajar sebijik macam dalam buku.. last kata dia,, "ok ye.. kalau tak faham boleh tengok kat dalm buku tu" . huh?

senario ke3 :
masuk2 kelas.. x ajar ape2.. dah suruh buka buku.. bagi soalan dan suruh buat. hantar sebelum habis waktu kelas dia.. erk?! kami x belajar lagi cikgu...... alasan dia.. "kamu kat rumah x study dulu ke?"

senario ke4 :
guru yang masuk2 je selalunya akan bercerita tentang kebolehan dia... wah.. dia berjaya jadi guru terbaik... subjek yang dia ajar sumer meningkat.. bla..bla..bla...
ce pikir..ce pikir... mula2 dulu dia jadik cikgu mungkin ikhlas... sebab dia push habis2 ngajar student.. tapi, bile dah hebat Masyallah.. mula la tuh. nak bangga.. agak2 kalau 30minit membebel lagi 30 minit baru nak start ngajo...agak2 dia ngajo tu ikhlas utk masa depan anak murid ke.. ikhlas utk naikkan nama dia lagi? 

senario ke5 :
bila seseorang cikgu tu kuat mengeluh... padahal dia x buat apa2 pun. contoh, tugas dia mengiring pelajar ke pertandingan pantun. lepas hantar terus lesap.. x de sokongan langsung.. lepas dah habis pantun, murid kalah.. mana tak nye... x de semangat. habis je pantun, guru dtg amek. itu pun kena telefon.. dalam kereta..membebel2 "cikgu penatlah.. hantar ssana hantar sini..menyusahkan betul..hantar2 kalah jugak" .. pelajar2 sakit hati 100% membara. ataupun bila bab dia terpaksa gantikan guru lain yang terpaksa bercuti.. mula la masuk kelas.. bebel2 tak de arah.

senario ke6 :
bila guru tu.. percakapannya asyik nak menjatuhkan semangat pelajar.. kutuk sekolah.. kutuk cikgu lain... caci kemudahan situ.. caci keadaan bangunan... duk bangga2kan sekolah lain... panas! panas!

banyak lagi sebenarnya... tapi.. kalau korang pernah jumpe guru macam ni korang tau la...

tapi x sumer guru ye.. ada juga yang hati dia 100% utk anak2 murid dia.. bila seseorang guru tu ikhlas mengajar.. kita dapat rasa aura dia.. nak belajar pun semangat berkobar2.. x tengok muke cikgu sehari.. rase nak demam je .. haha XD

and.. sapa2 yang nak jadi cikgu tu... pasang azam kuat2 ye.. jadi cikgu x mudah.. pelajar2 sekarang x macam pelajar2 dulu.. kepala cikgu pun dipijaknya... 
Nyalakan azam besar2.. sediakan sekali minyak petrol.. kot2 padam boleh kasi marak lagi..
lepas tu.. tetapkan hati tu betul2 nak ikhlas... tak boleh sekadar.. aku jadi guru sebab ini kerjaya yang aku minat.. tanamkan motif jadi guru utk mencari keberkatan dalam mendidik. ok.

Gud Luck kepada teacher-will-be..
dan kot2 ada guru yang bace ni.. ini pendapat je.. jangan marah ye.. huhu~
amal tahu anda dalam kalangan guru yang baik... ikhlas.. betul x? betul x?

bye~
p/s: first2 search gambar guru kat google keluar gambar mahaguru (agama hindu kot..tah)
second time search cikgu.. kuar berlambak2 gambar cikgu Shida dari parit. popularnyeee~

TQ luangkan masa, alang-alang komenlah sekali :)

5 Cahaya menghiasi ruang komen.:

Still alive berkata...

lalalala...sy bakal gutu...
hik2..nk tergelak pun ada bila bca...huhu..
bukan ape...
dulu sy mmg pilih guru coz mudah nk dapat kje...but...bila dah lme2..training jd cikgu ni..sy dah mula suka...mcm org kte..xknl maka xcinta kan2...i luv to be a teacher!!!~~..
nice 2 meet u~~

NurAmal berkata...

wah.. :) gud luck ye ^^ nice 2 meet too

aWaNnies berkata...

hahahha,,,betoi2..kdg2 tu jd cikgu adalah pilihan terakhir bg penganggur2 terhormat yg kat lua tu kan,,,sdgkan blajar d u,,, bidang len,,tibe2 kerja jd ckgu,,hihiihihi..
sory pda yg terasa,,,,,,,

IJAT360 berkata...

alamak terasa pulak saya yg bakal guru ni..chewah..guru memandu je hehe...murid2 ni pun pelbagai perangainya..sebab tu cikgu ni kena ajar style yang berbeza-beza..hihi.

statsfc berkata...

Saya pernah jadi cikgu GSTT (Cikgu sementara). Antara banyak kerja, itu antara ranking yang paling susah dalam hidup saya. Walaupun nampak macam kerja setengah hari tapi macam kerje 24 jam sehari. Nak makan pikir pasal kerja, dalam bilik air pikir pasal kerja.. nak tido mimpi pasal kerja.

Lepas balik sekolah, kalau dapat terlelap memang bangun lepas tue kepala rasa sakit berdenyut².

Kalau dah terjun dalam bidang nie memang susah nak keluar kerana banyak juga benefit, so yang dah jadi guru tetap tue kalau nak berhenti memang kena pikir panjang walaupun tak sanggup nak pikul beban kerjanya.

Letak tepi cikgu² jahat ini, nak buat macammana kalau dah perangai macam tue. Sebaliknya hargai dan sayangi cikgu² yang komited sebab pengorbanan mereka memang bukan sebarang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...