Isnin, 28 Mac 2011

LELAKI :: zaman kegemilangan kanak2 (tahun 70an) -kes1

Bismillah..
Salamunalaik~

KES 1
Ali merenung ke luar tingkap... hujan turun renyai2 membasahi bumi...
Kebosanan terserlah dari air mukanya.. Selalunya Ali akan keluar pada waktu petang2 begini...
Walaupun dah ditegah ibu dan bapak-nya berulang kali... tapi Ali jenis yg keras kepala.. Ketegaq!
baginya... apelah maknenye duk melangok kat rumah ni.. bosan! bosan! bosan! benci! benci! benci!
(teringat pulak lagu dangdut Sheeda-Angkat Kaki <---klik le kalau nak dgr..haha~ yg pernah popular 1 ketika dulu)
Ali duduk menghadap lantai... memikirkan sasuatu nampaknye.... Ali memasang telibisen  (tipu! dulu mane de telibisen..mahal)
Ali memandang sekeliling... dia ternampak gunting janggut rokok ayahnye yg terletak di atas meje...
dicapainye... dan ditenung lame.. dgn riak muke tersenyum2 bibir terangkat sebelah ala2 phsyco profesional.. Dia bangun, keluar ke beranda rumah...
ditangga rumah dia tenung tajam ke arah makhluk tuhan yang tidak berdosa...
gunting ditangannya dimain2kan... dia melangkah perlahan-lahan.. bunyi langkah kaki berfrekuensi rendah tidak kedengaran.. lagak gaya seperti spy yg sdg bertugas...  
dia duduk perlahan disebelah makhluk tuhan tadi... dibelai lembut... makhluk tadi yang pada awalnye sedang tidur mula terjaga... menggeliat, menyukai apabila dibelai...
Ali memegang makhluk tersebut diatas riba... manja sungguh nampaknya..
dengan perlahan.. gunting yg disorok dikeluarkan.
dengan sekali nafas... ZAS!!! 
makhluk tersebut lantas melompat dan berlari kesakitan dengan sebelah telinga sudah terkulai...
Ali tersenyum puas.. dia ketawa keriangan.. 
tanpa dia sedari adiknya memerhatikan gelagatnya.. bergenang air mata melihat si tompok berlari kesakitan... tanpa lengah menjerit memanggil bapak-nya..
~the rest are history~
(mungkin korang boleh bayangkan.. kalau org dulu2 anak2 lelaki nakal.. bapak akan ajar cukup2.. so.. x berani nak cerita kat sini..terlampau stunt... ehehe)

ni klau Ali tengok mesti lagi geram sebab telinga lagi lebaq.. ehe
x de telinga~ kesian...

(kisah adalah benar.. namun jalan cerita diubah utk kesesuaian pembacaan umur bawah 13.. :P)
sumber:: yg boleh dipercayai .. en.Z (bukan nama sebenar)

bye~



TQ luangkan masa, alang-alang komenlah sekali :)

2 Cahaya menghiasi ruang komen.:

Haris Khairuddin berkata...

salam ziarah. agak melampau kenakalan Ali di situ. tp dulu saya pun nakal gak. cuma nakal kat anak patung kakak je. abis semua digunting. kononnya nk jadi doktor bila besar nnt.. huhu. ;p

Nur Amalina binti Yazid berkata...

salam.. ^^ hehe memang melampau pun.. tu dulu budak sekolah nakal ape name.. 'henry gurney'??
tapi sekarang dh jd akauntan tau.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...