Ahad, 26 Jun 2011

Kau bukan aku.

- بسم الله الرحمن الرحيم - السلام عليكم -


"Kau boleh bayangkan kau berada di tempat aku, tapi maaflah... kau bukan aku, jadi kau tak kan rasa macam mana yang aku rasa"
Bila someone ada problem, biasanya kawan-kawan yang betul-betul kawan pasti ambil berat. Kawan yang buat  muka selamba tak der perasaan tu, tolak tepi sikit, lain hari kita cerita. Tu jenis kawan yang rapat time kita senang je. Tu lah, orang cakap tak salah memilih kawan, tapi maksudnya kat sini dari segi dalaman, bukanlah sebab kau pilih luaran yang hot-hot je.


Tu lah, tapi kadang-kadang ada jugak kawan yang sombong dan keras kepala tak bertempat, kita try pujuk dia, kita try bagi semangat kat dia biar dia tak selamanya terbelenggu dengan masalah yang dia buat sendiri. Kalau kena dekat kawan yang jenis lantak engkaulah! memang kenalah sebiji sendiri buat sendirilah kau tanggung. Menyampah aku!


Tapi sayang , kesian dan simpati punya pasal... kawan tetap kawan, hati tetap touching jugak kalau kawan sedih. Bak cubit peha kiri peha kanan terasa. Bak tak sah demam kalau tak batuk atau selsema. :hoho Bak tudung tak berpin. Bak air sirap tanpa gula. Bak buku latihan matematik yang tak comot. Bak.... dah cukuplah tu.


Tapi, bila kita mula nak ambil berat pasal dia, kepala yang tengah hangin tu, macam-macam dilemparkan ke kita.. "Kau aku tak sama. Aku lain kau lain. Cakap memang senang, tapi aku yang tanggung lain rasanya. Kalau kau pernah alami, kau tahu lah..." "Tapi aku memang pernah alaminya pun?!" "Hati kau, hati aku lain. Ye! Aku je yang lemah! Kau je yang kuat!" (marah sambil nangis)  "...pulak..."


Apalah salahnya, kalau kau hargai sikit supporters tegar kau tu. Cuba untuk bangkit. Bukan kau sorang je ada masalah, orang lain pun ada jugak. Tapi gaya macam lah masalah kau tu masalah dunia. Hmm...
Sumpah, tak faham sungguh dengan sifat orang tu. Pehlis lah, orang dah bagi support, ramai orang sokong kiri kanan depan belakang atas bawah engkau. Tolonglah hargai, orang lain pulak yang susah hati tengok engkau. Yang kau nak susah-susahkan diri lagi kenapa? Just forget about it, try to move on. Jangan diratap perkara yang dah lepas, kau takkan boleh ubah punya. Yang kau boleh buat baiki yang akan datang agar lebih baik dan tidak terjadi perkara yang sama.


Stop your tears. Kau mampu, cuma kau je yang buat diri kau jadi tak mampu.
TQ luangkan masa, alang-alang komenlah sekali :)

0 Cahaya menghiasi ruang komen.:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...