Selasa, 5 Julai 2011

Serabut lagi Kusut... Luruskan segera.

- بسم الله الرحمن الرحيم - السلام عليكم -

Baru-baru ni, Amal tak tahu kenapa segala jenis mood tak ada langsung dalam diri ni. Nak tidur malam pun susah, nafsu makan pun tak ada, lagi kan nafsu nak berblog. Satu idea pun tak jengah. Ada time idea sangat banyak, tapi baru je menulis perenggang pertama Amal dah putus asa dan tinggalkan entry tu terbengkalai dalam draf. Apa dah jadi dengan Amal? Amal pun tak tahu. Yang boleh dihuraikan kat sini, berlaku ketiadaan mood. Mungkin sebab penat bekerja? Mungkin sebab gaji yang sikit? Mungkin sebab deposit rumah yang memakan lebih dari separuh gaji? Mungkin sebab result? Mungkin sebab tak pernah dapat cuti ketika family pergi bercuti? Atau mungkin sebab internet yang tak pernah nya nak laju. 
emosi sekarang seserabut almari kartun ni.
Kadang-kadang rasa diri ni sangat tak berguna, dan pernah terfikir apalah nilai aku kat dunia ni? Nauzubillah. Harap dijauhkan dari sifat tidak bersyukur dangan segala kurniaanNya. Dapat kembali semula bernafas setelah bangkit dari tidur pun sudah nikmat. Alhamdulillah.

Macam mana nak menangani masalah ni? Bila kusut, masalah ape yang berlaku, ape sabab moody pun tak dapat nak dikenal pasti.  Kadang-kadang rasa kenapa benda ni.. or benda tu... patut berlaku dalam hidup kita sampai kan kita jdi serabuk serabut. Tak habis-habis nak termenung. Apa yang dimenungkan pun undefine Aku patut menjadi lebih sabar dan waspada. Syaitan tu senang merasuk dalam jiwa yang kacau bilau.

Allah S.W.T berfirman, 

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yg beriman."- Surah Al-Imran ayat 139
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk"- Surah Al-Baqarah ayat 45



Mungkin Amal patut lebihkan senyum. Yelah, senyum kan penawar hati. Mungkin bukan 100%. Tapi atleast ade jugak effect positifnya, insyAllah. Mungkin juga Amal perlukan waktu untuk bersendirian. Fikir, apa yang tak kena sebenarnya. Dalam step ni, Amal boleh gunakan kaedah yang Amal belajar dalam seminar dulu.
Menangani STRESS secara IDEAL :
I- identify the problem
D- Describe possilble option
E- Evaluate the consequence of each options.
A- act
L- Learn from the problem.

Selain tu, perlu lebih ketenangan. Entahla, nanti Amal beli la ape-ape yang boleh buat badan jadi tenang secara jasmani. Makan eskrem ke... bau-bauan lavender ke. Secara rohaninya, kena banyak lagi mengajilah. Ayat-ayat al-Qurankan ubat segala penyakit, lagi-lagi penyakit hati. :) Mendekatkan diri lebih lagi kepadaNya.

Semoga segalanya akan bermanfaat.

*Ya Allah... jauhilah aku dari sikap sambil lewa, lalai, dan kekecewaan. Sesungguhnya segala itu adalah sifat Iblis Laknatullah. Ameen.......

TQ luangkan masa, alang-alang komenlah sekali :)

0 Cahaya menghiasi ruang komen.:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...