Rabu, 29 Jun 2011

Hipokrit dalam penulisan.

- بسم الله الرحمن الرحيم - السلام عليكم -

*izinkan saya menggunakan kata ganti nama aku  dalam entry ini.

First of all, merenung ke arah tujuan aku berblog. Aku berblog bukan untuk femes, aku berblog bukan untuk popular, aku berblog bukan untuk kumpul duit, aku berblog bukan untuk kumpul follower, aku berblog bukan untuk kumpul BE, walaubagaimanapun aku berblog bukanlah untuk sekadar menulis mengisi masa lapang, bukanlah sekadar berkongsi kisah tak best yang orang tak baca pun, bukanlah sekadar berceloteh benda yang tah ape-ape. Boleh faham tak?

Tujuan aku berblog, ye... aku suka ade orang follow aku. Alhamdulillah, over 300 dah. Tapi, follower aku belum tentu readers blog aku.Ye... aku suka nuffnang aku bertambah. Tapi, tak da lah aku harap sampai beratus yang aku harap suatu hari nanti aku boleh cash out. Ye... aku menulis sebagai hobi. Tapi, bukanlah untuk kepuasan diri je. Maksudnya, dalam hati teringin jugak benda-benda tu. Lumrah la tu, kalau tak ada, maksudnya aku bukan manusia. Walaubagaimanapun, tak adalah berlebihan. Kalau tak memang aku melekat hari-hari 24 jam kat skrin laptop ni. 

Secondly, melihat pada isi blog aku. Ada perihal kehidupan sekeliling aku. Ada perihal aku sendiri. Ada juga perihal orang lain. Ada juga serba-banyak mengenai agama dan tatacara hidup kita sebagai umat manusia. Bandingkan realiti aku dan penulisan aku. Jujur, tak jauh beza. Cuma, apa yang aku taipkan disini tak semestinya dapat aku ucapkan direct dari mulut. Apa yang aku taipkan disini terus dari hati ke keyboard. Realitinya, mulut terkancing bagai ada emas yang tersorok dibawah lidah. Aku si pendiam lagi pemalu yang sentiasa tunduk kurang keyakinan. Nampak aku kuat bercakap ke dalam penulisan aku nih? Bukan segala yang tersurat adalah tersirat.  By the way, itu bukan bermaksud aku hipokrit. Aku sekadar mengasah keyakinan melalui penulisan. 

Hipokrit yang aku maksudkan disini, *oh, sori der... pendahuluan sampai 3 perenggan. apabila orang yang tunjuk baik di dalam blog, tapi dalam masa yang sama, dia tak baik pun. Hmm, contoh.. dia tegur orang, perihal aurat, tapi dia sendiri free-hair. Contoh lagi, dia tegur orang perihal ayat kurang sopan, tapi dia pun guna juga ayat-ayat tu. Atas sebab-sebab ini juga aku berhenti menulis 100% mengenai perihal kaitan agama. Aku memang pelajar agama, tapi aku sedar aku tak lah sempurna. Lebih baik suam-suam je, blog aku bukanlah blog dakwah seperti yang setengah-setengah orang anggap sebelum ni. Tapi blog bebas untuk aku utarakan pendapat ikhlas.

Macam mana pulak kalau orang yang berlagak tak nak hipokrit dan konon jujur? Contoh, penggunaan bahasa kesat dalam penulisan. Bila kita tegur, inilah aku! Aku tak hipokrit. Aku dapat rasa baik dia hipokrit dari dia tunjuk terang-terang sikap buruk dia tu. Aib. Selain tu, perihal meletak gambar-gambar pasangan. Hmm, pun 2x5 jugak. Aku tak hipokrit, aku tunjuk aku bercouple. No need kot. 

Salahkah kalau kita menaip benda yang baik-baik je? Lainlah kalau sudah terang lagi bersuluh kita ni tak baik.  Takut dicop kawan-kawan kita ni sok mulia. Tapi kalau kita publish benda tak baik kita jugak yang berdosa kan? Orang yang baca pun dapat dosa.. Muncul pulak piramid dosa. Nauzubillah.

Sebenarnya pabila kita sorokkan sesuatu tu bukan bermaksud kita hipokrit, tapi kita menjaga maruah. Kan?
Buat apa nak tunjuk perkara yang boleh buat orang lain cerca kita? Tak salahkan kalau kita tunjuk apa yang patut saja, dan simpan mana yang perlu? Hidup kena waspada. Akal Allah kurnia, pandai-pandailah guna. 

Arios amigos~

*memang pendahuluan aku selalu lebih banyak dari isi kan?... 

TQ luangkan masa, alang-alang komenlah sekali :)

1 Cahaya menghiasi ruang komen.:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...